جمعه 31 فروردین 1403
خانه / بوستان ها / تهران گردی

تهران گردی

تهران گردی

شهر تهران ، آن اندازه بزرگ و زیباست که دیدن نقاط مهمّ آن ، نیاز به چندین بار سفر در قالب سفرهای یک یا چند روزه دارد ؛ خوش بختانه به دلیل نزدیکی شهر قزوین به تهران میتوانم در برنامه هایی چندباره از دیدنی های تهران ، بازدید کنم .

1 )) بوستان ولایت

تهران گردی

یکی از بوستان های بزرگ تهران است که در تقاطع بزرگ راه های آزادگان و نوّاب ، قرار دارد . به این بوستان میرسیم ؛ خودرو را در توقّفگاه بزرگ آن ، نگه میداریم و با برداشتن دوربین به پیاده روی در پیاده راه بزرگ و طولانی اش میپردازیم . در این پیاده راه ، آلاچیق های مناسبی هم برای اتراق و استراحت ، برپا شده اند . سراسر پیاده راه با خط کشی های راهنما ، نشانه گذاری شده اند . برپا داشتن گلدان هایی رنگارنگ در میانه های پیاده راه نیز از دیگر کارهای زیباسازی این جاست . همگی پیاده راه در دو سوی آن ، درخت کاری در رده ی یگانه و بسیار زیبا شده است . در بخشی از پیاده راه که در کنار یکی از درهای ورودی بوستان است ، یک قطار زیبا ، دیده میشود . نام بخشی از پیاده راه ، محور آرامش است . برای پیاده روی در این راه ، از کفش های مناسب ، بهره ببرید و کمی موادّ خوراکی نیز به هم راه داشته باشید .

تهران گردی

بوستان ، مجهّز است به :

مجموعه ی شهربانو ؛ پارکینگ شهربانو ؛ کوه یخی ؛ انتظامات ؛ سالن بدنسازی ؛ زمین اسکیت ؛ سفره خانه ی سنّتی ؛ نمازخانه ؛ ساختمان مدیریّت ؛ آمفی تئاتر استاد شهریار ؛ دژ شادی ؛ پلیس ؛ دست شویی ؛ اسکان کارگری ؛ ایستگاه آتش نشانی ؛ شهر ورزش ؛ کتاب خانه ی علّامه امینی ؛ سرای محلّه ی خانی آباد اپاختری ؛ سوله ی بحران ؛ تالار یاس

تهران گردی

دژ شادی ، یک مرکز بزرگ بازیست برای کودکان و نوجوانان که البتّه بسته میباشد . در کنار این دژ ، تندیس هایی ، دیده میشوند از جمله تندیس یک کوزه ی زردرنگ . چند دکّه ی خرید بوفه هم در کنار دژ شادی و در پیاده راه هستند .

بر سنگ نمایی بزرگ در بوستان ، این سروده را نگاشته اند :

سرسبزترین واژه ی عشق است ولایت / سد غنچه ی زیباست ؛ نظر کن به عنایت

بخشی از بوستان را با کاشت درختان زیبا و چمن کاری و تجهیز آن به صندلی های سیمانی خوش رنگ ، آماده کرده اند برای زدایش خستگی از تن و گرفتن آرامش از زیبایی ها . در همین جا با قرار دادن تندیس بزرگی از یک مرد که با دستش به جلو ، اشاره دارد ، گویا خواسته اند که مفهومی از مفاهیم انقلاب اسلامی را جلوه گر سازند . هم چنین سردیس هایی از چند جان باخته ی جنگ ایران و عراق و دیگر جان باختگان از جمله حسن آبشناسان ، عبدالحسین برونسی ، علی اکبر ابوترابی و لطیف رنجبری را بر سکّوهایی ، قرار داده اند . یک نقشه ی بزرگ سنگی از ایران هم در این جا ، دیده میشود که روی آن با قلم سبز نگاشته اند : دانش اگر در ثریّا هم باشد مردانی از سرزمین پارس بر آن ، دست خواهند یافت. پیامبر اعظم ( ص )

2 )) بوستان آب و آتش

تهران گردی

یکی از نامدارترین پروژه های منطقه ی فرهنگی و گردشگری عبّاس آباد ، بوستان آب و آتش است . جایی که قرار است یک سفر ، آغاز شود . سفری که یادآور فرهنگ دیرپای ماست . بوستانی که در دلش ، فوّاره های آب دارد و 5 برج آتش تا جلوه گر داستان ابراهیم باشد در قرآن . این بوستان ، گستره ای 24 هزار متر مربّعی دارد و هدف آن ، ایجاد محیطی سرزنده و گیرا با بهره گیری از عناصری چون آهنگ ، آب و آتش است .

تهران گردی

بوستان زیبای آب و آتش که با پل طبیعت به بوستان طالقانی ، پیوند می یابد در بزرگ راه حقّانی ، قرار دارد . در این بوستان ، کافه ها و غذاخوری های پرشماری هستند که برخی از آن ها به شکل های زیبا ، طرّاحی شده اند ؛ همانند کشتی . محوّطه ی بزرگ این بوستان با یک پل خوش ساخت به گنبد مینا که یک رصدخانه است ، راه می یابد .

تهران گردی

میدان مشاهیر ، یکی از بخش های بوستان است که تندیس هایی از بزرگان ایران را در خود ، پذیرفته است . بر سنگی در این بخش ، با یادآوری سخنانی مذهبی ، ریشه ی دینی برای نوروز آفریده اند .

تهران گردی

کبوترخانه که یکی از آثار تاریخی ایران است در این بوستان ، جلوه گری میکند . یکی دیگر از تندیس های بوستان ، تندیس سیاوش و اسب است .

تهران گردی

تندیس سیاوش و اسب

تهران گردی

کبوترخانه

یکی از ورودی های بوستان آب و آتش ، راهی است که با گیاهان و درختان ، آن را مسقّف نموده اند .

تهران گردی

دو حوض بزرگ آب با فوّاره هایی خوش دید هم در این بوستان ، رخ مینمایانند . آلاچیق هایی چند و چوبی ، جاهایی هستند برای نشستن و استراحت . این بوستان ، پر است از المان های گوناگون و خوش شکل از جمله فانوس دریایی و لاک پشت . ضمناً آوردن قلیان و به کارگیری آن ، همراه داشتن سگ و تردّد دوچرخه و اسکیت در این بوستان ، ممنوع است .

تهران گردی

فانوس دریایی

تهران گردی

لاک پشت

در پایان گردش مان در این بوستان در یکی از کافه ها ، سالاد انار میخوریم که حسابی میچسبد .

تهران گردی

 

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.