شنبه 1 اردیبهشت 1403
خانه / آرامگاه ها / بازدید از آرامگاه شهیدثالث

بازدید از آرامگاه شهیدثالث

به نام خدایی که همگان را آزاد آفرید .

بازدید از مسجد ـ مقبره ی شهیدثالث

گردشگران : 3 نفر ( علی رضا هاشمی ، محمّد درگی و جواد دانیال زاده )

عضو بدقول : پیمان سلطانی اصل

تاریخ : 2  دی 1390

آرامگاه شهیدثالث که سومین شهید در اسلام است که در محراب به شهادت می رسد ، در ابتدای خیابان سلامگاه از سمت خیابان شهیدمنتظری ، واقع شده است . در کنار این آرامگاه کوچک ، حیاط و مسجد کوچک و زیبایی نیز ساخته شده که فوق العاده جالب توجّه و دلنشین هستند . آرامگاه با سنگ حکّاکی شده ی زیبایی با هنرمندی استاد ملک محمّد در کنار دو آرامگاه دیگر که متعلّق به افرادی از خاندان بهشتی هستند ، قرار گرفته است و جلوی این سه مقبره را با دیواری چوبی و زیبا پوشانده اند . در سمت غربی آرامگاه ، مسجد شهیدثالث ، قرار گرفته که با دری کوچک به آرامگاه ، راه پیدا می کند .

  حیاط آرامگاه ، خیلی کوچک است و دارای یک آبنما می باشد و با چند پلّه که به سمت پایین می رود به سردابه ی شهیدثالث ، مرتبط می گردد . پس از طیّ چند پلّه ، وارد سردابه می شویم . در انتهای سردابه ، آرامگاه های اصلی شهیدثالث و چند نفر دیگر که صاحبان این آرامگاه خانوادگی هستند ، قرار گرفته است . بر دیواره ی قبر اصلی شهید ، سنگی ، نصب شده که متأسّفانه ، نوشته های روی آن ، مشخّص نیست . تنها هنر معماری در سردابه ،؛فیل گوش زیبایی است که وزن حیاط بالاسر را تحمّل می کند .

  در سمت دیگر حیاط ، سرویس های بهداشتی زنانه و مردانه و یک انباری بزرگ که به جای آب انبار سابق ، تعبیه شده ، واقع گشته اند .

  مقبره ی شهید ثالث ، مربوط به دوره ی قاجار است و در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ی ثبت ۲۱۸۹ به‌عنوان یکی از آثار ملّی ایران به ثبت رسیده است .

 حاج ملّامحمّدتقی برغانی معروف به شهید ثالث از علمای برجسته ای بود که توسّط عوامل فرقه ی بابیّه به شهادت رسید . در ذی القعده ی ۱۲۶۳ یا ۱۲۶۴ ه . ق سپیده دم در حالی که به مناجات و راز و نیاز مشغول بود ، دسته‌ای از تروریست‌های بابی وی را مورد حمله قرار داده و مجموعاً هشت زخم بر او ، وارد ساختند . شدّت جراحات واردشده به حدّی بود که پس از دو روز شهید شد .

بازدید از آرامگاه شهیدثالث

سنگ گور اصلی شهید ثالث

بازدید از آرامگاه شهیدثالث

سنگ گور شهید ثالث در طبقه ی هم کف

بازدید از آرامگاه شهیدثالث

من و محمّد درگی در محوّطه ی اصلی آرامگاه

بازدید از آرامگاه شهیدثالث

من در کنار پنجره ی ضریحی آرامگاه

درباره ی اشکان هاشمی

اشکان هاشمی هستم ملقّب به مرد همیشه در سفر ؛ زاده ی 6 اردیبهشت 1362 ؛ دل داده ی ایران و تاریخ و طبیعت بی مانندش . سفر رو به صورت رسمی و ثبت شده از 14 اردیبهشت 1385 با سفری دلچسب به استان آذرآبادگان باختری ، آغاز کردم

مطلب پیشنهادی

استان سمنان

استان سمنان

استان سمنان با همراهی هم سفر عزیزم ، مرصاد میریم به سوی استان سمنان تا …

4 دیدگاه

  1. پیمان بدقولیات خیلی داره زیاد میشه ها! 😉

  2. جاي من خالي!

  3. ممنون از توضیحت وصف العیش نصف العیش

  4. ممنون از توضیحاتتون
    ولی دقت کردین جلادان ی چند وقته نظر نمیده 😀

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.